מוקד ארצי :  03-9072734

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

דמנציה: סימנים, אזהרות ודרכי טיפול

הדר דורן, פרמדיקית

דמנציה, הנקראת גם שטיון או קהיון הינה מחלה אשר מתרחשת על פי רוב בתקופת הגיל השלישי ובתהליך הזקנה, ובאה לידי ביטוי כהתדרדרות דרמטית ביכולות ובתפקודו המנטלי והקוגניטיבי של האדם הסובל ממנה. שכיחותה עולה באופן דרמטי עם הגיל, כאשר אצל בני 65 ומעלה ילקו בה כ10% ובגיל 85 ומעלה כ30%.

דמנציה הינה שם כללי לעשרות מחלות שונות הגורמות לפגיעה דומה, כאשר המחלה המוכרת ביותר הינה מחלת האלצהיימר.

התסמינים עשויים להיות מגוונים אך הינם בעלי מכנה משותף וכרוני, אשר יחדיו מביאים לירידה בתפקוד היומיומי של הלוקה במחלה. בין התסמינים הנפוצים ניתן לראות התדרדרות בקשב, זיכרון, בלבול, כעס לא מוסבר, ירידה ביכולת התקשורת, נפילות ופציעות בבית ועוד. לטיפול מידי בנפילות, מומלץ לרכוש ערכת עזרה ראשונה לבית לטובת מתן עזרה ראשונה מיידית במקרה הצורך.

 

דמנציה – סימנים וסימפטומים

דמנציה הינה ביטוי של פגיעה בקליפת המוח, האחראית על קשת רחבה של מיומנויות ותפקודים ולכן, התסמינים עשויים להיות מגוונים והדרגתיים וכן, בתחילה ייתכן קושי באבחון המחלה. ניתן לחלק את הסימפטומים להתנהגותיים ופיזיים:

 

שינויי התנהגות

  • שינויים קיצוניים במזג והמצב הרוח שלא באופן שמתאים לאותו אדם.
  • דכאון וחרדה – לעיתים אף באדם שמח ואופטימי מטבעו וללא קשר לאירוע או לסיבה מהותית.
  • קשיי התמודדות עם אתגרים ומשימות – בעיות או אתגרים פשוטים של היומיום שקודם לכן נפתרו באופן פשוט וחלק, מהווים אתגר רציני ולעיתים אף לא פתיר.
  • אבדן ושכחה של חפצים באופן תדיר.
  • חוסר התמצאות בזמן הבא לידי ביטוי בשכחה תמידית של היום בשבוע, השעה העכשוויים וכמו כן, במועדים שחלפו.
  • אי השלמת משימות – משימות אשר נהג החולה להשלים ולסיים בקלות קודם לכן יתקלו כרגע בפער. למשל: בישול, סידור וארגון הבית, כביסה, קניות ועוד.

 

שינויים פיזיים

  • נפילות מרובות.
  • קושי בדיבור – שכחה של מילים רבות, של שמות של עצמים, חפצים או אנשים אשר היו שגורים בפיהם, סיפור או משפט החוזר על עצמו שוב ושוב ועוד.
  • קושי בכתיבה.
  • אבדן חפצים – שלא באופן המתאים לאותו אדם, שכחה של חפצים בין אם בהבאתם או בין אם השארתם בכל מיני מקומות אחרים כמו הכנסת צרור מפתחות למקרר, הנחת החלב בארון ועוד.
  • עזיבת מקום עבודה, חוגים או מועדון חברים – הדבר קשור לעיתים לירידת היכולת להבנת קשרים חברתיים.

 

ניתן למצוא אצל חולה דמנציה תסמין אחד או תסמינים רבים, אשר המשותף לכולם הוא ההתדרדרות שבהם.

 

דמנציה שלבים

נהוג לחלק את התדרדרות המחלה ל3 שלבים עיקריים כאשר אורכו הממוצע של כל שלב הוא מספר שנים:

דמנציה קלה

זהו שלב אשר לרוב לא מאובחן כראוי, יתכן ויתפרש כתהליך הזדקנות רגיל ע״י סביבת החולה והינו מאופיין בפגיעה קלה בזיכרון, אבדן חפצים ושכחת מילים אך זאת, עם תפקוד מלא. אורכו של שלב זה עד כ4 שנים.

 

דמנציה בינונית

בשלב זה לרוב כבר ניתן להבחין באופן ברור כי ישנה בעיה וכי המטופל מתנהל ומתנהג באופן חריג – ישנה החמרה בכל הקשור לזיכרון, התנהלות יומיומית, דיכאון וחרדה, קבלת החלטות ועוד. שלב זה הינו הארוך ביותר ועשוי להימשך עד כ10 שנים.

 

דמנציה חריפה

שלב זה הינו השלב הסופי והקשה ביותר, המאופיין בחוסר יכולת תפקוד, חוסר עצמאיות והתמצאות, באבדן זיכרון דרמטי עד קושי בזיהוי בני משפחה וחברים קרובים, קושי בהשלמת משפטים ואף מילים, הזיות, דיכאון ותוקפנות. שלב זה עשוי להימשך עד כ3 שנים.

 

אבחון דמנציה

אבחון המחלה כוללת שלילת מחלות אחרות העלולות לגרום לתסמינים דומים, בדיקת CT ובדיקת MRI, בדיקת ״מיני-מנטל״ הכוללת שאלון בן 30 שאלות.

 

טיפול

כיום אין טיפול אשר עוצר או מרפא את המחלה אלא רק משפר את אורח חיי המטופל. הטיפול עשוי לכלול תרופות שונות המסייעות לשיפור יכולת הזיכרון, הפחתת תסמיני הדיכאון והחרדה, טיפול בבעיות השינה כתוצאה מהמחלה ועוד. ישנם טיפולים שאינם תרופתיים אלא התנהגותיים המסייעים לחולים לשמירה על סדר יום קבוע, יצירת קשרים חברתיים ועוד.

 

מניעת דמנציה

כמו בכל מחלה, הטיפול הטוב ביותר הוא מניעה ושמירה על אורח חיים בריא ותקין. נמצא כי מחלת הדמנציה קשורה לאורח חיים לא מיטבי הכולל בין היתר:

  • עישון.
  • צריכת שומן רווי בכמות גבוהה לאורך שנים רבות
  • סוכרת
  • יתר לחץ דם
  • בדידות וחוסר אינטראקציה חברתית

ועוד

 

הכותבת הינה פרמדיקית ובעלת תואר ראשון בביולוגיה וקרימינולוגיה,  כותבת, עורכת תוכן ומדריכה בחברת ׳אריאל מדיק׳.

 

אולי יעניין אותך גם?

Need Help?

צרו עמנו קשר

מלאו פרטיכם ונחזור בהקדם

ימים לא פשוטים עוברים על כולנו

אריאל מדיק רוצה לחזק את כלל לקוחותיה!

קבלו מתנה על כל רכישה מהאתר!

מתנה דפיברילטור תיק עזרה ראשונה

ימים לא פשוטים עוברים על כולנו

אריאל מדיק רוצה לחזק את כלל לקוחותיה!

קבלו מתנה על כל רכישה מהאתר!

מתנה דפיברילטור תיק עזרה ראשונה