מוקד ארצי :  03-9072734

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

איך לטפל בצריבת מדוזה?

מאת הדר דורן

כעשרה מינים שונים מהן מגיעים לחופי ישראל דווקא בחודשי הרחצה, היא יצור ג׳לי ללא ראש, מוח ולב ושמה ניתן לה בגלל הדמיון לדמות מהמיתולוגיה היוונית – המדוזה. למדוזות יש ארס המצוי בזרועותיה העלול לצרוב את בני האדם (ולא לעקוץ כפי שנהוג לחשוב). האם זה מסוכן? וכיצד מטפלים?

האם צריבת מדוזה מסוכנת?

המדוזה היא יצור בעל זרועות ארוכות המיועדות ללכוד את הטרף שלה אשר מורכב ברובו מיצורי ים כגון סרטנים ודגים שונים וכמו כן, להרחיק את אויביה. בתוך הזרועות נמצאת היכולת שלה להגן על עצמה: הן מפרישות ארס פעיל, אשר פועל לא רק בזמן מגע ישיר: ארס המדוזה יוצא ממנה וממשיך בים, כאשר חוף הים גדוש במדוזות ניתן לפעמים לחוש צריבה לא נעימה בעור גם אם לא נגענו באופן ישיר במדוזה עצמה.

על פי רוב, צריבת מדוזה אינה נעימה כלל אך אינה מהווה סכנת חיים אם כי ישנם מינים ארסיים ומסוכנים לבני אדם אך לא בישראל. כמו כן, ישנם אנשים אשר באופן נדיר אלרגיים לארס המדוזות – כאשר מתפתחת תגובה אלרגית חריפה יש להזריק מזרק אפיפן ולפנות באופן מיידי לבית החולים! בנוסף, במידה וישנן צריבות נרחבות, צריבת תינוקות, מבוגרים ואנשים מוחלשי מערכת חיסון – מומלץ לפנות למוקד רפואי או להזמין אמבולנס.

טיפול בצריבת מדוזה

  1. הרחקה מהמדוזה.
  2. הסרה של שיירי מדוזה / ארס באמצעות מקל או חתיכת פלסטיק.
  3. רצוי לשטוף את האזור הפגוע במי ים – שימו לב כי הים אינו עמוס במדוזות ומלא בארס, דבר שעלול להחמיר את הפגיעה.
  4. שטיפה במי ברז זורמים.
  5. מומלץ להשתמש בתכשירים המקלים על העור ולחבוש את האזור. תוכלו להצטייד בערכת עזרה ראשונה על פי הצורך.
  6. תגובה קשה – במקרה של תגובה קשה הכוללת את אחד או יותר מהתסמינים הבאים: תגובה אלרגית חריפה, תגובה מערכתית, קשיי נשימה, כאב בלתי נסבל שאינו משתפר עם הטיפול, בצקות ועוד – יש לפנות בהקדם לבית החולים.

תרופות סבתא – מיתוס או אמת?

  1. חומץ – כל מי שנצרב ע״י מדוזה לפני שנים יודע שההמלצה הראשונית הייתה להשתמש בחומץ. בספרות הרפואית ישנן המלצות סותרות לגבי שימוש בחומץ. ככל הנראה, במקרה של צריבה קלה השימוש עשוי לעזור ומאידך, השימוש בעת צריבה קשה דווקא עלול להחמיר ולסייע לארס להתפרס בגוף. כך שהמלצה היא לא להשתמש בחומץ.
  2. שתן – האגדה לגבי שימוש בשתן על צריבת מדוזה מגיעה מהמקור של החומץ – חמיצותו של השתן. השתן אינו חומצי כמו החומץ אך עלול לגרום להחמרה הצריבות קשות, כאשר גם כאן התובנה היא שלא רצוי להשתמש בו לטובת טיפול במצב.

לסיכום,

כבכל המקרים הרפואיים, צוות המומחים שלנו ממליץ על מניעה – לא להתרחץ בים בשבועות עמוסי המדוזות אלא לפנות לאטרקציות. במידה ובכל זאת נצרבתם, אין סיבה להילחץ, אלא לפעול על פי ההמלצות הרפואיות והצריבה תחלוף מעצמה לאחר ימים ספורים.

אנו מאחלים המשך קיץ נעים ומהנה!

 

הכותבת הינה פרמדיקית ובעלת תואר ראשון בביולוגיה וקרימינולוגיה,  כותבת, עורכת תוכן ומדריכה בחברת ׳אריאל מדיק׳.

אנחנו בחברת ARIEL MEDIC נשמח לעמוד לשירותכם בכל שאלה או התייעצות לרכישת ציוד רפואי.

ליצירת קשר- צוות המקצוענים שלנו לשירותכם:
צוות ARIEL MEDIC
מוקד ארצי : 03-9072734
sales@A101.co.il

**התוכן המוגש נועד להעשרה והרחבת הידע ואין לראות בו תחליף להתייעצות רפואית בעת הצורך.

  •  

אולי יעניין אותך גם?

Need Help?

צרו עמנו קשר

מלאו פרטיכם ונחזור בהקדם

ימים לא פשוטים עוברים על כולנו

אריאל מדיק רוצה לחזק את כלל לקוחותיה!

קבלו מתנה על כל רכישה מהאתר!

מתנה דפיברילטור תיק עזרה ראשונה

ימים לא פשוטים עוברים על כולנו

אריאל מדיק רוצה לחזק את כלל לקוחותיה!

קבלו מתנה על כל רכישה מהאתר!

מתנה דפיברילטור תיק עזרה ראשונה