מוקד ארצי :  03-9072734

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עזרה ראשונה נפשית

הדר דורן פרמדיקית

כשאנו משתמשים בביטוי ״עזרה ראשונה״ אנו לרוב מתייחסים למתן עזרה רפואית פיזית לאדם שנפצע או לקה במחלה כלשהי. אך חשובה לא פחות היא העזרה הראשונה הנפשית.

עזרה ראשונה נפשית ניתנת במצבים בהם אדם הינו במצב של מצוקה נפשית, כרונית או פתאומית.

מצוקה נפשית עשויה להתפתח אצל כל אדם ובמקרים רבים הינה תוצאה של חוויה טראומטית כגון לחימה, נטישה, פרידה ועוד ומאידך, עלולה להתרחש גם ללא חוויה שכזו או ללא זיכרון מודע לאירוע טראומתי.

 

מהי עזרה ראשונה נפשית?

במצבי חירום נפשיים, עזרה ראשונה מהווה סיוע משמעותי, לעיתים אף הצלת חיים של ממש! האתגר הינו לא פעם בזיהוי הסיטואציה. במקרים רבים, מצב רפואי נפשי הינו טאבו ולא נהוג לדבר עליו, לפחות לא כמו מצב רפואי גופני. סיבה זו מהווה במקרים רבים את העיכוב בפניה לעזרה בעת הצורך ובהתדרדרות של הלוקה במצב זה.

כאשר נזהה אדם במצוקה, הדבר הנכון לעשות הוא לתת לו תחושה בטוחה ונעימה, כי הוא יכול לחלוק ולשתף בלי ביקורת או שיפוטיות בתחושותיו. בנוסף, במקרי חירום או שאנו חושדים כי מדובר במקרה חירום, ניתן לפנות למספר מוקדים:

  • ער״ן – עזרה ראשונה נפשית אנונימית, אשר מספקת שירות סיוע הומניטרי ועזרה ראשונה נפשית מצילה חיים! ניתן לפנות אליהם הן במספר טלפון והן באינטרנט. השירות ניתן 24 שעות ביממה בכל ימות השבוע והינו אנונימי לחלוטין.
  • יחידת חוסן – מטעם איחוד הצלה, הבנויה מ3 יחידות שונות, אשר היחידה הבכירה מבניהן מורכבת ממתנדבים מקצועיים בתחום בריאות הנפש כגון פסיכולוגיים, פסיכיאטרים ועו״ס.

 

סוגים של מצוקה נפשית

נפש האדם הינה מורכבת ואין מקרה אחד דומה למשנהו. ישנם מקרי מצוקה נפשית רבים אך עם זאת, ישנם כמה סוגים שכיחים, להלן מספר מקרים:

 

התקף חרדה – ידוע בשמו גם כהתקף פאניקה, אשר מהווה אזעקת שווא של הגוף. אין משמעות הדבר שההתקף הזה אינו משמעותי ונוכח, אלא שהתקף זה אינו מרתיע מפני סכנה פיזית או גופנית. ההתקף עלול להתפתח בכל מקום ובכל זמן, הן כתוצאה מפגישה בדרך כזו או אחרת עם הגורם המעורר והן ללא קשר. האדם החווה את ההתקף ירגיש פחד רב, תחושת מחנק וקוצר נשימה, רעד בגוף ובידיים, הזעה, רעידות, סחרחורות, פעימות לב מוגברות (פלפיטציות) ותחושת עלפון.

 

דיכאון – הינה תופעה נפשית מורכבת אשר לה גורמים רבים וגם גנטיים, המשלבת בין מספר תסמינים. בין התסמינים הנפוצים: אבדן עניין או הנאה, דכדוך מתמשך, שינויים בתאבון, שינויים בשינה העשויים להתבטא הן בחוסר שינה והן בעודף שינה, תחושת אשמה ועוד.

 

פסיכוזה – הינו מצב נפשי מסוכן וקיצוני של אבדן קשר עם המציאות כאשר האדם הלוקה בו מתקשה להבחין בין האמת והמציאות לבין הדמיון. מצב זה מהווה אבדן של יכולת השיפוט, עלול להתלוות אליו דיכאון או חרדה, מחשבות שווא, פרנויה ועוד. אדם הלוקה בפסיכוזה לרוב יתפרש כבעל התנהגות משונה ולא מקובלת המרתיעה את הסובבים. למצב זה רכיב גנטי וכמו כן, עלול להתפתח בעקבות שימוש בסמים, אלכוהול, גידולים, פגיעה מוחית ועוד.

 

טיפים למתן עזרה ראשונה נפשית

במקרים קיצוניים יש לפנות למוקד מקצועי כגון עמותת ער״ן. אך בנוסף ובמקרים נוספים, ניתן להשתמש בטיפים הבאים:

  • יש להסתכל בגובה העניים לאדם אשר נמצא במצוקה, ללא הפרעות כגון מכשיר נייד.
  • במידת האפשר, ניתן להניח יד על כתפו.
  • יש לתת לחולה תחושה נוחה ובטוחה ככל הניתן.
  • ניתן להציע אוכל ושתיה, אשר במקרים רבים מרגיעים ומקרבים.
  • יש להקשיב ללא ביקורתיות או שיפוטיות ולתת מקום לרגשות מבלי להקטין ולגמד אותם.
  • ברוב המקרים, אדם הנמצא במצב חירום נפשי זקוק להקשבה ולא לקבלת טיפים ועצות מעשיות.

 

לסיכום,

מכנה משותף לעזרה ראשונה פיזית ונפשית הוא הזיהוי המהיר, התושייה והרצון לסייע. זיהוי וסיוע מהיר עשוי להועיל פלאים לאדם הלוקה במצוקה עד כדי הצלת חיים!

 

הכותבת הינה פרמדיקית ובעלת תואר ראשון בביולוגיה וקרימינולוגיה,  כותבת, עורכת תוכן ומדריכה בחברת ׳אריאל מדיק׳.

 

 

אולי יעניין אותך גם?

Need Help?

צרו עמנו קשר

מלאו פרטיכם ונחזור בהקדם

ימים לא פשוטים עוברים על כולנו

אריאל מדיק רוצה לחזק את כלל לקוחותיה!

קבלו מתנה על כל רכישה מהאתר!

מתנה דפיברילטור תיק עזרה ראשונה

ימים לא פשוטים עוברים על כולנו

אריאל מדיק רוצה לחזק את כלל לקוחותיה!

קבלו מתנה על כל רכישה מהאתר!

מתנה דפיברילטור תיק עזרה ראשונה