מוקד ארצי :  03-9072734

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פציעות שכיחות בברך ומניעתן

הדר דורן, פרמדיקית

פציעות בברכיים הינן שכיחות בעוסקים בספורט ובפעילות גופניות. כאשר במקומות בהם רמת החיים עולה, המודעות לאורח חיים בריא והעיסוק בשמירה על הכושר הגופני נוכח – פציעות אלו נפוצות יותר. ישנם סוגים רבים של פציעות בברכיים, אשר לרוב מנוחה ומתן זמן ראוי להחלמה מהירה מהווים את המפתח לבריאות תקינה ולחזרה לכשירות גופנית, על אף שזה לא תואם את אורח החיים של המתאמן וכאן, לרוב מתחילה ההחמרה.

חלק מהפציעות הינן חמורות יותר ומצריכות התערבות רפואית מיידית על מנת למנוע החמרה של המצב. במאמר זה נדון בפציעות ברכיים שכיחות, ההבדלים והטיפול.

 

איך נגרמת פגיעה בברך?

כפי שנאמר, פגיעות בברכיים הינן אופייניות לאוכלוסייה המתאמנת בעיקר אך לא רק. אוכלוסיית סיכון נוספות הינן נשים ואנשים מבוגרים.

הגורמים לפציעתן של הברכיים, בין היתר:

  • חבלה – כגון תנועה לא נכונה, נפילה, פציעה ועוד.
  • עומס מתמשך – בפעילות ספורטיבית המשלבת את הברכיים באופן תדיר כגון ריצה, קפיצה, פעילות אינטנסיבית חזרתית, משחקי כדור הרמת משקל באופן לא נכון ועוד.
  • מחלות – דלקות פרקים, מחלות כרוניות ועוד.

אחד או יותר מהנ״ל מהווה את הגורם השכיח ביותר לפציעות ברכיים. כאשר לרוב, התעלמות ראשונית והמשך פעילות מהווה את ההחמרה.

 

סוגי פציעות שכיחות:

  • פגיעה ברצועות – קריעה חלקית או מלאה של הרצועה הצולבת הקדמית בברך. רצועה זו הינו בעלת חשיבות גדולה שכן היא אחראית על ייצוב המפרק. פציעות ברצועה הינן שכיחות ביותר ודורשות לא פעם טיפול אינטנסיבי שלעיתים כולל ניתוח.
  • קרע במיניסקוס – בברך ישנם שני סוגי מיניסקוסים – פנימי וחיצוני. המיניסקוס הינו סחוס סיבי. תפקידיו בין היתר הינם לספוג את המכות והזעזועים העוברים בברך, להפחית עומס ולפחית את החיכוך בין כל רכיבי המפרק השונים. קרע במיניסקוס נגרם על פי רוב בגלל תנועה סיבובית חדה ולא נכונה. כמו כן, עם הגיל הסכנה עולה שכן גמישותו יורדת. חשוב לציין כי קרע במיניסקוס אינו משתפר עם הזמן וכי ההחלמה דורשת ניתוח.
  • פריקה – כמו בכל מפרק אחר, גם הברך חשופה לפריקה. פריקה מתרחשת לרוב בגלל נפילה ונחיתה בזווית לא נכונה, תאונה ועוד. פריקה מהווה סכנה גם כי לעיתים קרובות היא עלולה להוביל לפציעות משניות.
  • פגיעות בגיד – אנשים מתאמנים שאינם מקפידים על ביצוע של תנועות נכונות ו/או מנוחה למפרק חשופים לדלקות ולקרעים בגיד הברך. הגידים אחראיים על חיבור השרירים והעצמות ופגיעה בהם עלולה לגרום לכאבים, נפיחות מקומית, הגבלת תנועה ועוד.

 

מניעה

ישנם כמה כללים בסיסיים שעשויים להפחית את הפציעות בברך. חשוב לציין שהקפדה על כללים אלו, גם במקרה של פציעה, יסייעו לפציעה קלה יותר ולהחלמה מהירה יותר:

  • הקפדה על מנוחה נאותה – כחלק מאורח חיים בריא ושמירה על פעילות גופנית, מתן מנוחה לשרירים ולמפרקים חשובה לא פחות ומהווה מפתח לשמירה על בריאותם.
  • שמירה על משקל גוף תקין – השמנה יוצרת עומס על הפרקים בכלל ועל מפרק הברך בפרט ועלולה להוביל בקלות רבה יותר לפציעות ולכאבים.
  • חיזוק הגוף והשרירים – על מנת לשמור על הפרקים, חשוב לחזק את שאר שרירי הגוף ובפרט את שרירי הליבה. כאשר אתלט רץ, חשוב מאוד להשקיע זמן בחיזוק השרירים ולא רק בריצה עצמה.
  • ציוד מתאים – הקפדה על נעלי ספורט טובות ואיכותיות, מגני ברכיים במשחקי כדור ועוד יסייעו בשמירה על הברכיים.

 

הכותבת הינה פרמדיקית ובעלת תואר ראשון בביולוגיה וקרימינולוגיה,  כותבת, עורכת תוכן ומדריכה בחברת ׳אריאל מדיק׳.

אולי יעניין אותך גם?

Need Help?

צרו עמנו קשר

מלאו פרטיכם ונחזור בהקדם

ימים לא פשוטים עוברים על כולנו

אריאל מדיק רוצה לחזק את כלל לקוחותיה!

קבלו מתנה על כל רכישה מהאתר!

מתנה דפיברילטור תיק עזרה ראשונה

ימים לא פשוטים עוברים על כולנו

אריאל מדיק רוצה לחזק את כלל לקוחותיה!

קבלו מתנה על כל רכישה מהאתר!

מתנה דפיברילטור תיק עזרה ראשונה