מוקד ארצי :  03-9072734

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בדיקת רמת הסוכר במכשיר גלוקומטר

הדר דורן פרמדיקית

 

סוכרת הינה קבוצת מחלות המתאפיינות ברמת סוכר גבוהה בדם וזאת, לאור חוסר איזון בין הורמון האינסולין (אשר בין היתר משמש עבור הכנסת הגלוקוז, הסוכר לתאים) ובין רמות הסוכר בדם. באופן תקין, הורמון האינסולין עולה כתגובה לרמת סוכר גבוהה בדם ופועל להכנסת הסוכר לתאים.

אצל אנשים חולי סוכרת ישנה הפרעה בייצור הורמון האינסולין משלל סיבות והם נאלצים לאזן את רמות הסוכר באמצעים אחרים: פעילות גופנית, תזונה מותאמת אישית, תרופות בכדורים או בזריקות ועוד. לשם כך, עליהם לבדוק באופן תמידי את רמת הסוכר בדם שכן, היא משתנה לאורך היום כתוצאה מצום או אכילה, פעילות גופנית, מנוחה ואף שימוש בתרופות. כיצד מודדים סוכר באופן ביתי? לשמחתנו, הרפואה והטכנולוגיה המתקדמת מאפשרות למטופלים לבדוק את רמת הסוכר בדם בבדיקה קלה ופשוטה שכל אחד יכול לבצע לבד בביתו, באמצעות מכשיר גלוקומטר.

 

 

ערכי סוכר תקינים

כפי שנכתב, ערכי הגלוקוז שבדם משתנים לאורך שעות היממה והם תלויים במספר גורמים. המדידה הינה בערכים של מ״ג לדציליטר. כאשר בודקים את רמות הסוכר, ישנה אבחנה בין בדיקת סוכר לאחר צום של 8 שעות לבין בדיקה שאינה בצום.

  • לאחר צום של 8 שעות – הטווח התקין הינו 70-100 מ״ג לדציליטר. טווח זה עשוי להשתנות מעט על פי מומחים שונים, יש הגורסים   שתוצאה מעל ל90 מ״ג לדציליטר הינה מסוכנת ויש הגורסים כי רק מעל 110 מ״ג לדציליטר  מהווה סכנה, אך זהו הטווח השכיח והממוצע.
  • לאחר ארוחה – עד כשעתיים לאחר ארוחה, רמת הסוכר התקינה בדם הינה עד ל140 מ״ג לדציליטר

 

במצב של מחלת הסוכרת, ערכי הסוכר יהיו גבוהים באופן משמעותי מהטווח המצוין. כמו כן, יש לציין כי האבחנה בסוכרת נעשית אך ורק ע״י מומחה ובבדיקות מעבדה.

 

 

בדיקת סוכר ביתית – כיצד לעשות זאת?

גלוקומטר, מכשיר למדידת סוכר, הינו המכשיר הנפוץ ביותר לבדיקת סוכר ביתית. התוצאה הינה מיידית, מהירה ואמינה והמכשיר משמש הן חולי סוכרת והן צוותי רפואה.

בדיקת הסוכר מתבצעת ע״י דקירה קטנה באצבע, טפטוף הדם הניגר ממנה על ״סטיק״ (מקלון) והכנסתו למכשיר הגלוקומטר אשר מעבד את הנתונים. ישנם מכשירים בעלי רמות שונות וביניהם, כאלו אשר ניתן לראות בהם את היסטורית הבדיקות.

המכשיר מגיע כחלק מערכה ולה מספר חלקים:

 

  • דוקרנים – משמשים לצורך דקירה בכרית האצבע.
  • סטיקים – מקלונים אשר עליהם מטפטפים את הדם הניגר מהאצבע אשר דקרנו באמצעות הדוקרן.
  • מכשיר הגלוקומטר – אשר אליו מכניסים את הסטיק עם הדם והוא מעבד את הנתונים ומראה תוצאה כעבר מספר שניות.

 

חשוב לציין כי במקרה של תוצאה חריגה באופן קיצוני מהרגיל, גבוהה או נמוכה, בשילוב שינוי התנהגות או ממצאים גופניים אחרים כמו תחושת סחרחורת, בחילה, עילפון ועוד – יש לקרוא לסיוע רפואי ולפנות באופן מידי

 

 

הדר דורן הינה פרמדיקית ובעלת תואר ראשון בביולוגיה וקרימינולוגיה, 

כותבת, עורכת תוכן ומדריכה בחברת ׳אריאל מדיק׳.

 

 

אולי יעניין אותך גם?

Need Help?

צרו עמנו קשר

מלאו פרטיכם ונחזור בהקדם

ימים לא פשוטים עוברים על כולנו

אריאל מדיק רוצה לחזק את כלל לקוחותיה!

קבלו מתנה על כל רכישה מהאתר!

מתנה דפיברילטור תיק עזרה ראשונה

ימים לא פשוטים עוברים על כולנו

אריאל מדיק רוצה לחזק את כלל לקוחותיה!

קבלו מתנה על כל רכישה מהאתר!

מתנה דפיברילטור תיק עזרה ראשונה