מוקד ארצי :  03-9072734

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טיפול בכוויות שמש – המדריך המלא

מאת הדר דורן – פרמדיקית

הקיץ הישראלי החם ושופע האטרקציות טומן בחובו לא מעט סכנות. אחת מהסכנות המרכזיות הן כוויות שמש.

השמש פולטת כמה סוגי קרינה כגון קרינת גמא, קרינה על סגולית ועוד. חלק מהקרינה העל סגולית חיונית וטובה לנו מפני שהיא מסייעת, ע״י חדירה לשכבות העור, לייצר ויטמין D, אשר אחראי על מגוון מערכות בגוף וביניהן מערכת החיסון ומערכת העצמות והשלד. בנוסף, חשיפה נכונה ונאותה לשמש תסייע לנו להסדיר את השעון הביולוגי.

אך כאשר ניחשף באופן לא מבוקר לשמש, אנו עלולים לקבל כווית שמש, שרבים לא יודעים שהיא כווית קרינה.

מהן כוויות שמש?

כוויית שמש, היא בעצם כווית קרינה שנגרמת מחשיפה לא מבוקרת לקרינה העל סגולית שבקרני השמש. באזורים שבהם ישנו החזר אור גדול, הקרינה עלולה להיות חזקה יותר (כגון אזור מושלג או במקור מים). הכוויה עשויה להיות קלה או חמורה כאשר בעקבות הכוויה העור יהיה אדום, חם וכואב למגע ולעיתים, במקרים חמורים יותר יופיעו אף שלפוחיות.

כוויות שמש


טיפול בכוויות שמש

כמו בהרבה מפגעים אחרים, גם במקרה הזה חשוב להימנע מחשיפת יתר מסוכנת לשמש. במידה ובכל זאת ישנן כוויות, להלן דרכי הטיפול המומלצות:

  • ג׳ל אלוורה – אלוורה הינו צמח מרפא בעל תכונות מקררות, מחטאות ומרגיעות. בזכות הסגולות שלו, ג׳ל אלוורה מוכתר כמלך הטיפול בכוויות! ניתן למצוא ג׳ל אלוורה בתיק עזרה ראשונה או לרכוש ג׳ל אלוורה כמוצר בודד. יש למרוח כמות נדיבה מהג׳ל על עור נקי לפי הצורך.
  • ספריי כלורהקסדין ­– הינו תרסיס המכיל חומר חיטוי המשמש למגוון רחב של פציעות ובין היתר מסייע לטפל בכוויות. התרסיס מרגיע את העור, אינו שורף ומתאים מאוד לשימוש בילדים ובמבוגרים כאחד. 
  • תרופות ביתיות – במידה ולא הצטיידתם מראש ואין ברשותכם משחה או מוצר לשימוש מיידי, תוכלו למצוא כמה מוצרים ביתיים שיסייעו להרגיע כוויות שמש:
    • יוגורט – ניתן להשתמש ביוגורט פשוט וללא תוספות טעם וסוכר ולמרוח ישירות על העור.
    • מלפפון – ניתן לפרוס מלפפון קר מהמקרר ולהניח על אזור הכוויה.
    • אמבטיה קרירה – במידה והכוויות נרחבות, ניתן להיכנס לאמבטיה קרירה שתרגיע את האזור. ניתן לטפטף מספר טיפות של שמן אתרי לבנדר לאמבטיה, הידוע כמרגיע את העור.
  • חבישה – במידה והכוויות חמורות ונצפו שלפוחיות, ניתן להשתמש בתחבושת לכוויות. הייחודיות של תחבושת זו היא ציפוי ההידרוג׳ל שלה אשר בזכותו היא אינה נדבקת לכוויה ובנוסף, הג׳ל בעל תכונות מקררות המסייעות להחלמת הכוויה.

יש לציין, כי במידה ושטח הכוויה נרחב ו/או נצפו שלפוחיות – יש לפנות למוקד רפואי בהקדם!

מה אסור לעשות עם כוויות שמש?

  • לבישת בגדים צמודים מבד שאינו נושם – הכוויות נרפאות באופן הטוב ביותר ע״י אוורור וקירור של העור. בעת לבישת בגדים צמודים מבד שאינו נושם (כמו לייקרה למשל) תמנע את אוורור העור, עשויה לגרום להידבקות העור לבגד ואף לחמם את האזור. במקום זה, יש ללבוש בגדים קלים ואווריריים העשויים מבד כותנה, טריקו או פשתן.
  • להיחשף איתן שוב לשמש – במידה וישנה כווית שמש, העור פצוע ולכן רמת ההגנה שלו מהשמש יורדת. יש להגן הגנה יתרה על האזור הפצוע מהשמש.
  • למרוח משחות וקרמים שאינם מתאימים – במידה ולא הצטיידתם מראש לתכשירים מותאמים, אל תנסו לאלתר ולהשתמש בקרמים אחרים! חומרים אלכוהולים, בשמים ווזלין אינם מתאימים ועלולים ליצור נזק ואף גירוי מיותר של העור הפצוע ממילא.
  • פיצוץ שלפוחיות וקילוף העור – העור מפתח הליך דלקתי ומרפא את עצמו באופן מופלא. נוכל לעזור לו באמצעות שימוש בג׳ל אלוורה או בתרסיס כלורהקסדין אך אין להפריע לו במלאכת הריפוי.

מריחת קרם הגנה לאחר כווית מהשמש


איך נמנע מכוויות שמש?

  • יש להיחשף לשמש בשעות הבטוחות.
  • יש להצטייד בביגוד מתאים: כובע, שרוולים ארוכים, מכנסיים ארוכים. ישנם בגדים העשויים מחומר מסנן קרינה.
  • קרם הגנה – ניתן למרוח קרם בעל מקדם הגנה מפני השמש.
  • שימוש באביזרים מתאימים – שמשיה, ציליה וכו׳.

 

הכותבת הינה פרמדיקית ובעלת תואר ראשון בביולוגיה וקרימינולוגיה, כותבת, עורכת תוכן ומדריכה בחברת ׳אריאל מדיק׳.

אולי יעניין אותך גם?

Need Help?

צרו עמנו קשר

מלאו פרטיכם ונחזור בהקדם

ימים לא פשוטים עוברים על כולנו

אריאל מדיק רוצה לחזק את כלל לקוחותיה!

קבלו מתנה על כל רכישה מהאתר!

מתנה דפיברילטור תיק עזרה ראשונה

ימים לא פשוטים עוברים על כולנו

אריאל מדיק רוצה לחזק את כלל לקוחותיה!

קבלו מתנה על כל רכישה מהאתר!

מתנה דפיברילטור תיק עזרה ראשונה