מוקד ארצי :  03-9072734

השתלת קוצב לב

מאת הדר דורן פרמדיקית

את פעילות הלב ניתן לחלק באופן כללי לשתי פעילויות שונות אך שלובות זו בזו:

  • פעילות חשמלית – האחראית על העברת זרמים דרך קוצב הלב הראשי באופן מאורגן ומסונכרן דרך מוקדים חשמליים נוספים המצויים בלב.
  • פעילות מכנית – פועלת בעקבות ובהתאמה לקצב החשמלי והיא אחראית על התכווצות והרפיית הלב.

השתלת קוצב לב

 

מה זה קוצב לב?

בלב האדם ישנה מערכת מאורגנת ומסודרת השולחת פולסים חשמליים, אשר במצב רפואי תקין ובריא נשלטים ע״י קוצב הלב הראשי. בנוסף, ישנו בלב קוצב משני;

קוצב הלב הראשי – SA node – הקוצב הראשי שבלב הינו בעל אחריות גדולה, ממוקם בחלקו העליון של פרוזדור ימין שבלב והוא זה שהלכה למעשה, באמצעות גירוי חשמלי נותן את האותות החשמליים הראשונים, עוד בלב עוברי וכך, מפעיל את שאר האותות החשמליים שבלב וגורם לפעילות המכנית שלו. במצב רפואי תקין ובריא,  שולח הקוצב במנוחה פולסים של כ60-100 בדקה.

קוצב הלב המשני – AV node – לקוצה הלב הראשי, ישנו סגן שמכונה הקוצב המשני והוא ממוקם בין עליות הלב לחדרי הלב. ניתן לחלק את תפקידיו לשניים מרכזיים:

  1. להחזיק את הדחף החשמלי שבלב לפני שהוא שולח אותו לחדרי הלב וזאת, על מנת להמתין לפעילות המכנית של הלב – התכווצות בין העליות לחדרים.
  2. לקיחת שליטה – בעת מצב חירום, בו הקוצב הראשי אינו מתפקד, יודע הקוצב המשני לתת פולסים חשמליים בקצב של כ40-60 לדקה.

 

מה עושים במידה וקוצב הלב אינו פועל?

ישנם מצבים רפואיים שונים העלולים לפגוע בפעילות הלב התקינה ככלל ובקוצב הלב בפרט: מומים מולדים, התקפי לב, מחלות לב וריאה כרוניות ועוד. הדבר עלול לגרום לתקלה בהובלת המתח החשמלי שבלב ולגרום לדופק לב איטי מדי, מהיר מדי או לא סדיר, דבר העלול לגרור תחלואות ומצבים מורכבים אחרים אשר מקשים על איכות חיים נאותה. ישנן אפשרויות רבות לטיפול החל מטיפול תרופתי, טיפול בשוקים חשמליים או פרוצדורה ניתוחית. אך לרוב, כשכל אלו כשלו – נפנה להשתלת קוצב לב.

 

קוצב לב מלאכותי

הינו מכשיר טכנולוגי רפואי שתפקידו הוא להסדיר את פעילות הלב במידה וקוצב הלב הראשי, ה – SA node נפגע ואינו מסוגל לעשות זאת. הקוצב, יוצר גירוי חשמלי המחליף את הגירוי החשמלי של הקוצב הטבעי. ישנם מספר סוגים של קוצבי לב, המושתלים בהתאמה מדוייקת לצרכי החולה ועל פי בדיקה מקיפה ומעמיקה של רופא קרדיולוג. 

קוצב לב

 

סוגי קוצבי הלב

ניתן לחלק את סוגי קוצה הלב ל3 עיקריים:

  1. קוצב לב דו לשכתי – מטרתו העיקרית להגביר את קצב הלב.
  2. קוצב לב דו-חדרי – מושתל אצל חולים עם אי ספיקת לב קשה.
  3. קוצב לב – דפיבירלטור – אצל חולים הסובלים ממחלת לב קשה, אשר באופן שגרתי עלולים להגיע למצב של דום לב כתוצאה מפרפור חדרים (VF) יושתל קוצב לב המעניק שוק חשמלי על מנת להחיות את פעולות הלב החשמליות. ממש כמו מכשיר הדפיברילטור אשר נמצא במרחב הציבורי וכל עובר אורח יכול להשתמש במקרה של דום לב. 

 

קוצב לב מורכב משני חלקים עיקריים:

  1. קופסה עם סוללה
  2. אלקטרודות המעבירות את הגירויים החשמליים למקומות הרצויים בלב, על פי סוג הקוצב.

רוב הקוצבים בנויים באופן דומה זה לזה.

 

השתלת קוצב לב

השתלת קוצב לב תתקיים לאחר בדיקות מקיפות ומעמיקות ולאחר מפגש עם קרדיולוג ולאחר בירור התסמינים שחווה המטופל כמו למשל חולשה, סחרחורת ועלפון. הן תסמינים אלו והן פעולת הלב מושפעים מגורמים רבים אשר לא תמיד ניתן לבודד כגון: היסטוריה משפחתית, נטילת תרופות, מחלות כרוניות אחרות ועוד. לאחר הסקירה והבידוק המעמיק תתקבל החלטה בדבר השתלת הקוצב. 

קוצב לב מושתל באמצעות ניתוח. לפני שנים לא רבות, השתלת קוצב הלב הייתה כרוכה בניתוח לב פתוח ובסיכונים משמעותיים. כיום, עם התפתחות והתקדמות הרפואה והטכנולוגיה הביו-רפואית, השתלת קוצב הלב מתבצעת ע״י ניתוח זעיר ובהרדמה מקומית ונמשך כשעה עד שעה וחצי בלבד. הקוצב, מוחדר בחלקו העליון של בית החזה, מתחת לעצם הבריח שם תונח הסוללה והאלקטרודות יוחדרו דרך הוריד אל תוך הלב.

 

איך החיים עם קוצב לב מלאכותי?

לאחר השתלת הקוצב ישנו הליך התאוששות אינדיווידואלי בין מושתל למושתל, כתלות במחלת הלב ובתחלואות נוספות. לאחר ההשתלה יש לבצע תרגילי פיזיותרפיה וכן לבוא לביקורת ולבדיקות נוספות לפי הנחיית הרופא המטפל. בהדרגה, ישוב המטופל לפעילויות יומיומיות רגילות לחלוטין וכמעט ללא הגבלות, מלבד הימנעות משימוש במכשירים חשמליים העלולים לשבש את פעולת קוצב הלב. לאחר כ10 שנים, מתרוקנת הסוללה ויש להגיע לניתוח נוסף על מנת להחליפה.

 

הכותבת הינה פרמדיקית ובעלת תואר ראשון בביולוגיה וקרימינולוגיה, כותבת, עורכת תוכן ומדריכה בחברת ׳אריאל מדיק׳.

אולי יעניין אותך גם?

רענון עזרה ראשונה לגננות ומטפלות

מה לעשות כשהתינוק נחנק?

התינוק בלע משהו מסוכן? משתנק? מתקשה לנשום? אם אתם חושדים או יודעים שהתינוק שלכם בסכנת חנק, חשוב לפעול בהתאם להנחיות הרשמיות למתן סיוע ועזרה ראשונה

קרא עוד »

צרו עמנו קשר

מלאו פרטיכם ונחזור בהקדם

ימים לא פשוטים עוברים על כולנו

אריאל מדיק רוצה לחזק את כלל לקוחותיה!

קבלו מתנה על כל רכישה מהאתר!

מתנה דפיברילטור תיק עזרה ראשונה