מוקד ארצי :  03-9072734

יש תינוק בבית? כך תמנעו הרעלה

רוב המקרים של הרעלת ילד מתרחשים בקרב ילדים קטנים בסביבות גיל 2-3 – כשהם מתחילים להתנייד באופן עצמאי מעט יותר ובמקביל, נוטים להיות סקרנים ולרצות לגעת לטעום ולנסות כל דבר חדש.

השילוב הזה של ניידות, סקרנות וחוסר יכולת להבחין בסכנה מוביל ללא מעט תאונות, בדרגות חומרה שונות, כשאחת המסוכנות שביניהן היא הרעלה כתוצאה משתיית חומרים מסוכנים.

אז איך מונעים הרעלת של תינוק?

לכאורה, תהליך המניעה של הרעלה הוא ענין פשוט יחסית – פשוט להרחיק את החומרים המסוכנים כגון חומרי ניקוי והדברה מהישג ידם של הילדים. אך בפועל, בכל בית ניתן למצוא אינספור חומרים מזיקים שלא את כולם ניתן להרחיק לחלוטין.

כך, למשל, תרופות מסוימות שאתם נוטלים עשויות לגרום נזק חמור לתינוק שיטול אותן בטעות, חומרי טיפוח שבהם אתם משתמשים יכולים להכיל חומרים מסוכנים לבליעה וכן הלאה.

לכן, כדי למזער ככל היותר את הסיכון להרעלה, יש לעקוב אחר ההנחיות הבאות שמספקות פתרון מקיף יותר ומקטינות את הסכנה עוד יותר:

  • הרחקת סכנות – ודאו שכל החומרים המסוכנים,חומרי הדברה וניקוי נמצאים מחוץ להישג ידם של ילדים.
  • לשם כך הקפידו לשמור את כל הזולים והחומרים הרעילים בארונות גבוהים ומרוחקים ככל הניתן, רצוי עם מנעול שמונע גישה גם במקרה שהילד מצליח לטפס לגובה.
  • אחסון אחראי – מקרים רבים של הרעלה נגרמים כתוצאה מאחסון של חומרים מסוכנים (כגון חומרי ניקוי) בבקבוקי משקה ישנים, או בכלי קיבול לא ייעודיים שאינם מסומנים כראוי.
  • לכן, הקפידו לשמור את כל החומרים הרעילים בפוטנציה בבקבוקים המקוריים, ואם אתם מעבירים אותם לכלי או בקבוק אחר, הקפידו לסמן אותם בצורה ברורה
  • הגבלת גישה – השתמשו בבקבוקים עם סוגר שלא מאפשרת פתיחה על ידי ילד, והימנעו מאחסון ח
  • שיקול דעת – אל תשמרו בבית תרופות וחומרים  מסוכנים שאינם חיוניים. 
  • השגחה – בפועל, רוב מקרי ההרעלה של ילדים בביתם  מתרחשות כאשר אין ההשגחה נאותה על הילדים.
  • החזקת ערכת עזרה ראשונה – כיוון שאין אפשרות למנוע 100%מהתאונות, חשוב להיות מוכנים לכל מקרה עם ערכת עזרה ראשונה מקצועית שכוללת את כל המפרט המומלץ על ידי משרד החינוך.

מה לעשות במקרה של הרעלה – הנחיות עזרה ראשונה

1. הערכת מצב – האם הילד עירני? נושם כרגיל או מתקשה? האם יש סימים חיצוניים להרעלה?

2. קבלת עזרה – התקשרו למוקד מד”א 101

3. אם הילד אינו נושם –  יש לבצע החייאה באופן רציף עד להגעה למיון

4. אם הילד בהכרה מעורפלת או מקיא  – יש להשכיבו על הצד על מנת למנוע שאיפת הפרשות. 

5. איתור מקור ההרעלה – אריזת החומר שנבלע, שמו או כל מידע אחר לגביו יכולים לסייע לרופאים להציל את חיי התינוק.

כמו כן, כשהמקור ידוע, תוכלו לפנות למרכז למידע ארצי להרעלות – 04-8541900 – ולקבל מידע מדויק לגבי מידת הרעילות של החומר ומה ניתן לעשות כדי לסתור את השפעתו.

אולי יעניין אותך גם?

רענון עזרה ראשונה לגננות ומטפלות

מה לעשות כשהתינוק נחנק?

התינוק בלע משהו מסוכן? משתנק? מתקשה לנשום? אם אתם חושדים או יודעים שהתינוק שלכם בסכנת חנק, חשוב לפעול בהתאם להנחיות הרשמיות למתן סיוע ועזרה ראשונה

קרא עוד »

צרו עמנו קשר

מלאו פרטיכם ונחזור בהקדם

ימים לא פשוטים עוברים על כולנו

אריאל מדיק רוצה לחזק את כלל לקוחותיה!

קבלו מתנה על כל רכישה מהאתר!

מתנה דפיברילטור תיק עזרה ראשונה