מוקד ארצי :  03-9072734

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מהו שבץ מוחי?

מאת הדר דורן, פרמדיקית

שבץ מוחי, CVA הינו אירוע חירום רפואי הנגרם בגלל הפרעה פתאומית של אספקת החמצן למוח, אחד המאפיינים שלו הם התדרדרות חדה ומהירה במצב החולה כאשר נדרשת אבחנה מיידית וטיפול מהיר ביותר על מנת למנוע או לעצור נזק ואף מוות.

בישראל לבדה מתרחשים בכל שנה כמה עשרות אלפי מקרים של שבץ מוחי אשר לעיתים רבות מובילים לנזק עצבי לטווח הארוך.

התסמינים עשויים להיות מגוונים שכן, הם יהיו בקורלציה ישירה לאזור המוחי הנפגע לדוגמא – אם השבץ מתקיים באזור המוחי השולט על צד שמאל ייתכן ונראה שיתוק פתאומי בצד שמאל של הגוף, במידה ומתרחב באזור הדיבור, ייתכן ונשמע בלבול וגמגום וכו׳.

סוגי שבץ

 ישנם סוגים רבים של שבץ מוחי, אך באופן כללי נוהגים לחלקם ל3 סוגים עיקריים:

  1. שבץ איסכמי
  2. שבץ המורגי
  3. אירוע מוחי קל – שבץ חולף – TIA

ברמת השטח, למטפלים ולמגישי עזרה ראשונה חשוב לדעת שלרוב לא נוכל לאבחן ולקבוע את סוג השבץ וגם אין זה משנה – עלינו לזהות במהירות ולדאוג לפינוי רפואי בהקדם!

שבץ איסכמי

שבץ הנגרם ע״י חסימת כלי דם במוח, לרוב ע״י קרישי דם או תסחיף. החסימה מונעת מדם עשיר בחמצן להגיע לאזורים מסויימים במוח ובכך, אותה הרקמה ניזוקה ואט אט עלולה להתנוון. במקרה זה, הטיפול בביה״ח יהיה ע״י תרופות נוגדות קרישה ולרוב, על החולה יהיה ליטול לשארית חייו תרופות נוגדות קרישה.


שבץ המורגי

שבץ מדמם, המהווה כ-15% ממקרי השבץ. נגרם מדימום מוחי הממלא את חלל הגולגולת, מעלה את הלחץ התוך גולגולתי ומפריע לתפקוד התקין של הרקמות.

שבץ חולף

שבץ זה, המכונה לעיתים ״אירוע מוחי קל״ הינו בעל סימפטומים זהים לשבץ איסכמי קלאסי. ההבדל היחיד הוא משך האירוע הרפואי, דבר אשר לא ניתן בשום אופן לאבחן ברמת השטח! אירוע מוחי חולף, מהווה לעיתים קרובות אות אזהרה וסימן מקדים לאירוע מוחי נרחב יותר אשר יתרחש בהמשך.

תסמינים

התסמינים עשויים להיות מגוונים ולחלוש על פני מנעד רחב של ביטויים גופניים וזאת, בהתאם לאזור ולרקמה המוחית שנפגעה כתוצאה מהשבץ. ישנם תסמינים קלאסיים אך לעיתים, ישנם תסמינים העלולים לבלבל. התסמינים יופיעו באופן פתאומי ועשויים בין היתר לכלול:

  • עיוות ושיתוק בצד אחד של הפנים – מאפיין קלאסי של שבץ מוחי הינו פגיעה בצד אחד של הפנים, הנשלט ע״י האזור השולט עליו במוח. המראה מאופיין בחיוך עקום, תחושת נימול בלחיים ובשפתיים, עין שלא נעצמת בסנכרון עם השנייה וכו׳.
  • הפרעות בדיבור – דיבור מבולבול או מגומגם – ייתכן בלבול כגון חוסר התמצאות וייתכן גמגום וחוסר יכולת פיזית להשלים מילה או משפט.
  • רפיון או שיתוק בחצי גוף וגפיים – גרירת רגל, חוסר יכולת להרים או ללחוץ יד עשויים להעיד על אירוע מוחי.
  • תסמינים כלל מערכתיים – כאב ראש חד ופתאומי, סחרחורת, חולשה, שיתוק, ירידה והתדרדרות במצב ההכרה – כל אלו המופיעים באופן פתאומי בשילוב התסמינים האחרים עלולים להעיד על שבץ מוחי.

גורמי סיכון

לשבץ מוחי גורמי סיכון רבים, בעלי בסיס זהה לאוטם שריר הלב (התקף לב) ולהם גם רכיב גנטי:

  • סוכרת – סוכרת אשר אינה מאוזנת עלולה להוביל לחסימת כלי דם.
  • יתר לחץ דםלחץ דם גבוה מהווה את גורם הסיכון העיקרי לשבץ מוחי! ככל שלחץ הדם הינו גבוה מהמומלץ, כך הסיכון ללקות בשבץ מוחי עולה. יש לשמור על אורח חיים בריא בכלל ובפרט לדאוג לאיזון לחץ הדם.
  • עישון – הינו גורם המעלה את הסיכון לקרישי דם.
  • השמנת יתר – מהווה גורם סיכון ללקות בסוכרת וביתר לחץ דם.
  • פרפור פרוזדורים – הפרעה בקצב הלב אשר מעלה את הסיכון להיסחפות של קריש דם מהלב אל המוח ובכך לגרום לשבץ מוחי איסכמי.

לסיכום,

ככל מצב חירום רפואי – אם יש ספק אין ספק! בכל הופעה של תסמין מהנ״ל יש לדאוג לפינוי רפואי מיידי לביה״ח. אנו ממליצים על קורס עזרה ראשונה שמעניק כלים פרקטיים לזיהוי וטיפול במצבי חירום ומסייע להצלת חיים!

הכותבת הינה פרמדיקית ובעלת תואר ראשון בביולוגיה וקרימינולוגיה,  כותבת, עורכת תוכן ומדריכה בחברת ׳אריאל מדיק׳.

אולי יעניין אותך גם?

Need Help?

צרו עמנו קשר

מלאו פרטיכם ונחזור בהקדם

ימים לא פשוטים עוברים על כולנו

אריאל מדיק רוצה לחזק את כלל לקוחותיה!

קבלו מתנה על כל רכישה מהאתר!

מתנה דפיברילטור תיק עזרה ראשונה

ימים לא פשוטים עוברים על כולנו

אריאל מדיק רוצה לחזק את כלל לקוחותיה!

קבלו מתנה על כל רכישה מהאתר!

מתנה דפיברילטור תיק עזרה ראשונה