מוקד ארצי :  03-9072734

אלרגיה ושימוש באפיפן

מאת הדר דורן, פרמדיקית

״חיזוק מערכת החיסון״ זה משפט שאנחנו שומעים הרבה לאורך חיינו ובעיקר לאחרונה, עם התפרצות מגפת הקורונה. מערכת חיסון טובה וחזקה היא ערובה לחיים בריאים, איכותיים וארוכים. אך מה קורה כאשר המערכת הזו, אשר אמורה לתמוך בנו ובבריאותנו גורמת לנו לחלות ואף מסכנת את חיינו?? תגובה אלרגית חריפה, אנפילקסיס עלולה לגרום למצב מסכן חיים עד כדי מוות! אנו ממליצים לכל אדם בעל אלרגיה, לכל מוסד חינוך, מקום ציבורי וכל אדם הרוכש ערכת עזרה ראשונה – להוסיף מזרק אפיפן.


מהי מערכת החיסון? 

מערכת החיסון היא אחת מהמערכות החיונית בגוף אשר בלעדיה אין חיים. שלא כמו מערכות אחרות כגון מערכת הראיה או השמיעה אשר ניתן לחיות בלעדיהן חיים שלמים – בלי מערכת חיסונית טובה ויעילה לא נוכל לחיות חיים איכותיים וטובים. מערכת החיסון בנויה מתאים, רקמות ואיברים ולכל אורך חיינו ממשיכה לגדול ולהתפתח. התפקיד המרכזי שלה הוא להגן עלינו מפני מזיקים חיצוניים כגון וירוסים, חיידקים, פטריות וטפילים וכן מפני תהליכים פנימיים לא רצויים כגון סרטן. 

מה זו אלרגיה? 

אלרגיה היא תגובת יתר של מערכת החיסון כלפי גורמים שונים אשר באופן תקין אינם אמורים לגרום לתגובה. הגורם החיצוני עשוי לחדור אל הגוף באמצעות מגע, שאיפה או בליעה של מזון, אבקנים וגורמים חלבוניים אחרים, כאשר החומר אליו יש רגישות נקרא ׳אלרגן׳. 

שימוש באפיפן

אלרגיה עשויה לבוא לידי ביטוי ע״י מגוון תסמינים החל מתסמינים מקומיים וקלים ביותר וכלה בתסמינים כלל גופניים אשר גורמים להלם ועלולים להוביל בסופו של דבר למצב חירום מסכן חיים אשר ללא זיהוי וטיפול ממוקד ומיידי יוביל אף למוות. תגובה אלרגית, תופיע מספר דקות עד כשעתיים מהחשיפה לאלרגן. 

כ8,000 ילדים בשנה נולדים עם אלרגיה מסכנת חיים למזון, כאשר נתון זה מהווה עליה חדה בעשורים האחרונים והמספרים רק הולכים ועולים.

אלרגנים נפוצים הם חלב ומוצריו, אגוזים, בוטנים, ביצים, דגים, שומשום וסויה. 

אלרגיה – מה התסמינים?

התגובה האלרגית עשויה להיות מגוונת ולכלול אחד או יותר מהתופעות הבאות:

    • תגובה עורית כגון פריחה, נגעים על העור, נפיחות בעיניים ובשפתיים.
    • בחילות, הקאות, כאבי בטן ושלשולים.
    • דמעות ונזלת.
    • עירוב של מע׳ הנשימה (צרידות, שיעול, קשיי נשימה, תחושת מחנק). 
    • ירידת לחץ דם ואבדן הכרה.
    • הלם אנאפילקטי.

אנאפילקסיס

הינה תופעה חריפה וסוערת של אלרגיה אשר ללא זיהוי, תושייה וטיפול מוקדמים תוביל בסופו של דבר למוות. אנפילקסיס מערבת באופן אינטנסיבי תגובה רב-מערכתית של הגוף לאלרגן:

  • תופעות במערכת הנשימה – צרידות, קשיי נשימה, תחושת מחנק.
  • ירידה בלחץ הדם ושינויים בהכרה – סחרחורת, בלבול.
  • תסמינים עוריים – גרד, פריחה מפושטת.
  • בצקות – עלולות להופיע במקומות שונים כגון שפתיים, עיניים, גפיים. 

שימוש במזרק אפיפן

הטיפול המיידי באלרגיה חריפה הוא שימוש במזרק אפיפן המכיל אדרנלין. השימוש במזרק האפיפן קל ונוח לשימוש והכי חשוב – מציל חיים! האדרנלין מגביר את פעילות קצב הלב ומרחיב את דרכי הנשימה וע״י כך מונע את סכנת החיים המיידית. אין צורך בכל הכשרה או ידע רפואי על מנת להשתמש במזרק זה. לרוב, על פי המלצת משרד הבריאות, אנשים הסובלים מאלרגיה מסכנת חיים נושאים עליהם את המזרק ואף ניתן לרכוש אותו אצלנו. ככל שתהיה יותר מודעות ונוכחות של מזרקי אפיפן במרחב הציבורי, כך ינצלו יותר חיים. לאחר השימוש במזרק האפיפן יש לפנות את החולה באמבולנס לביה״ח הקרוב להמשך טיפול והשגחה.

 

 

אולי יעניין אותך גם?

רענון עזרה ראשונה לגננות ומטפלות

מה לעשות כשהתינוק נחנק?

התינוק בלע משהו מסוכן? משתנק? מתקשה לנשום? אם אתם חושדים או יודעים שהתינוק שלכם בסכנת חנק, חשוב לפעול בהתאם להנחיות הרשמיות למתן סיוע ועזרה ראשונה

קרא עוד »

צרו עמנו קשר

מלאו פרטיכם ונחזור בהקדם

ימים לא פשוטים עוברים על כולנו

אריאל מדיק רוצה לחזק את כלל לקוחותיה!

קבלו מתנה על כל רכישה מהאתר!

מתנה דפיברילטור תיק עזרה ראשונה