מוקד ארצי :  03-9072734

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

קשיי נשימה – גורמים ופתרונות

מאת הדר דורן, פרמדיקית

בשנתיים האחרונות נחשפנו רבות למונחים ״קוצר נשימה״ ו״קשיי נשימה״ אשר מאפיינים מחלות רבות וביניהן, נגיף הקורונה. קשיי נשימה הינם תופעה רחבה הבאה לידי ביטוי בעקבות מקרים רבים הן כרוניים והן אקוטיים, הן טבעיים והן פתולוגיים. במאמר זה, נסקור את הסיבות והגורמים לקשיי נשימה וכיצד מטפלים בהם. כאשר מדובר במקרים קשים, לעיתים רבות הטיפול האולטימטיבי יהיה שימוש במחולל חמצן.

נשימה תקינה

 הנשימה הינה פעולה נשלטת אך באופן טבעי ובריא של נשימה תקינה אנו לרוב איננו מודעים או מרגישים אותה. פעולה זו נחלקת לשתי פעולות: שאיפה ונשיפה. בכל שאיפה, אנו מכניסים כ550 מיליליטר של אוויר המורכב ממספר גזים: חמצן, פחמן דו חמצי, חנקן ועוד. האוויר כנס דרך הפה או האף ומתחיל את מסעו דרך דרכי האוויר העליונות ועד הגעתו אל הריאות עצמן, אל תוך בועיות הריאה, שם מתבצע מעבר הגזים אל זרם הדם, וחוזר חלילה.

 

קשיי נשימה

דיספניאה, קוצר נשימה, הינו מצב רפואי בו ישנו קושי לנשום והדבר עשוי להתבטא בכמה אופנים שונים – קשיים בנשיפה, קשיים בשאיפה או גם וגם. מצב זה עשוי להיות קצר וחולף אשר נגרם בעקבות פעילות גופניות מאומצת ועלייה לגבוה בו האוויר דליל, מצב שחולף תוך מספר ימים עד שבועות הנגרם בגלל מחלה אקוטית כגון מחלות נגיפיות או חיידקיות במערכת הנשימה או קוצר נשימה הנגרם בעקבות מחלות ריאה כרוניות כגון COPD, אסטמה ועוד.

קשיי נשימה מובילים לירידה באיכות החיים – מפעולה בסיסית שלרוב איננו מודעים אליה, נהיה קושי ומאמץ בכל שאיפה ונשיפה. בנוסף, על מנת להצליח להכניס יותר אוויר, ישנו גיוס של שרירי עזר בית החזה, אשר גורם בסופו של דבר לכאבים ולשרירים תפוסים. מצב של קוצר נשימה שאינו חולף במנוחה ושאינו נגרם ממאמץ, מקשה על שגרת חיים מיטיבה והוא מקשה על ביצוע פעולות יומיומיות כגון עליה במדרגות, נקיון וסדר, הליכה ועוד.

בעיות נפוצות הגורמות לקשיי נשימה

מחלות ויראליות וחיידקיות – כגון קורונה, שפעת, ברונכיטיס ודלקות ריאה. לרוב, מחלות אלו מלוות בחום, בשיעול ובליחה. לרוב הטיפול הוא מנוחה ובמחלה חיידקית – אנטיביוטיקה. במקרים חמורים מחלות אלו עלולות לגרום לקוצר נשימה משמעותי המצריך טיפול נוסף ושימוש במחולל חמצן.

מחלות כרוניות – כגון אסטמה וCOPD.

שאיפת חומרים מסוכנים – חשיפה לחומרים כימיים הנשאפים כאדים או שאיפת עשן עלולים לגרום לקוצר נשימה, בצקת ריאות וכשל נשימתי. גם במקרה זה, הטיפול לרוב יהיה הרחקה מהגורם המסכן ומתן חמצן.

פציעות וטראומה – פציעות בחזה כתוצאה מפגיעות טראומה העלולות לפגוע בחזה באופן ישיר או עקיף העלולים לגרום לאי ספיקה נשימתית.

פתרונות וטיפול

ככל מחלה או פגיעה אחרת, הטיפול הטוב ביותר בקוצר נשימה הוא הטיפול בגורם עצמו. בנוסף, במצבים של קוצר נשימה משמעותי, יקבל החולה טיפול בחמצן ע״י מיכל חמצן או מחולל חמצן. להלן מספר טיפים כלליים לטיפול ומניעה של מצבי קוצר נשימה:

  • כושר גופני – שמירה על כושר גופני מסייע למערכת הריאות להיות במיטבה ובכך להתמודד עם כל גורם זר לרבות וירוסים, חיידקים ואף פציעות.
  • עישון – הימנעות מעישון אקטיבי ופאסיבי. הן מחלות ריאה כרוניות והן אקוטיות מושפעות רבות מעישון. יש להימנע מעישון ככל הניתן.
  • שימוש במסכה – בעת שימוש בחומרים מסוכנים, יש להשתמש במסכה ייעודית למניעת שאיפת גזים רעילים וכמו כן, לוודא שהמקום מאוורר.
  • טיפול תרופתי – בעת חשד למחלה המערבת את דרכי האוויר, יש להיבדק ע״י רופא בהקדם האפשרי ולקבל טיפול הולם בהתאם לצורך ולהנחיית הרופא. כמו כן, בעת מצב של מחלה כרונית, יש לשאת כל העת משאף ו / או התרופות הרצויות.

יש לזכור כי קוצר נשימה הינה בעיה אקוטית ואין להקל בה ראש. בעת הצורך יש להזמין אמבולנס או לפנות למתקן רפואי.

** התוכן המוגש נועד להעשרה והרחבת הידע ואין לראות בו תחליף להתייעצות רפואית בעת הצורך.

הכותבת הינה פרמדיקית ובעלת תואר ראשון בביולוגיה וקרימינולוגיה, כותבת, עורכת תוכן ומדריכה בחברת ׳אריאל מדיק׳.

 

אולי יעניין אותך גם?

Need Help?

צרו עמנו קשר

מלאו פרטיכם ונחזור בהקדם

ימים לא פשוטים עוברים על כולנו

אריאל מדיק רוצה לחזק את כלל לקוחותיה!

קבלו מתנה על כל רכישה מהאתר!

מתנה דפיברילטור תיק עזרה ראשונה

ימים לא פשוטים עוברים על כולנו

אריאל מדיק רוצה לחזק את כלל לקוחותיה!

קבלו מתנה על כל רכישה מהאתר!

מתנה דפיברילטור תיק עזרה ראשונה