מוקד ארצי :  03-9072734

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

דום לב והתקף לב הנם שני מקרים שונים המתארים פגיעה/מחלה/שינוי בתפקוד שעובר איבר הלב וכתוצאה מהם  מושפעת המערכת הגופנית כולה. גופנו אינו יכול להמשיך לתפקד כאשר פעילות הלב מופרעת, בין אם הדבר מתרחש לשניות בודדות ובין אם מדובר בהפסקת פעילות למשך דקות ארוכות. חשוב מאוד להכיר בשוני בין התקף לב ודום לב מאחר והטיפול הראשוני והענקת העזרה הראשונה של המטפל שונה בין מקרה ומקרה.

דום לב

בעת דום לב, שריר הלב מפסיק את פעילותו והלב מפסיק לפעום. בתוך איבר הלב קיימים אלפי מעגלים חשמליים המווסתים ומקשרים בין חלקיו השונים של האיבר ומאפשרים את פעילותו. הסיבה השכיחה ביותר לדום לב הינה פרפור חדרים בלב – זוהי תופעה שמלמדת על אי תקינות פעילותו של הקוצב החשמלי הטבעי שקיים במנגנון הלב. כאשר המעגלים החשמליים בלב פועלים בצורה חלקית או לא פועלים בכלל, ההתכווצות של הלב לא יעילה, זרימת הדם נפסקת ומובילה להפסקת פעילותו של הלב.

כאשר אדם לוקה בדום לוב התוצאה היא התמוטטות פתאומית, איבוד הכרה והפסקת נשימה. ברמת הטיפול המידיהפרוצדורה היחידה שעשויה להציל את המתמוטט מהתקף לב היא מתן עזרה ראשונה באמצעות עיסוי והנשמה וטיפול באמצעות מכשיר החייאה חשמלי – דפיברילטור. המכשיר הקטן ומציל החיים הזה אולי מוכר לנו מסדרות הדרמה שעוסקות בבתי החולים, אך גם במציאות, במקרה של דום לב, במידה והמטופל לא יקבל מכת חשמל בהקדם – מותו יהיה בלתי נמנע.

סיכוייהישרדות לאחר דום לב הינם נמוכים מאד. כ- 95% מהחולים שלוקים בדום לב מתים עוד טרם שהם מצליחים להגיע לחדר המיון. אדם שלקה בדום לב וקיבל באופן מידיטיפולי עזרה ראשונה והחייאה בסיסית(הנשמה ועיסוי לב) ובנוסף לכך גם מכת חשמל שהסדירה את קצב פעילות ליבו, כל זאת בפרק זמן של מספר דקות לאחר תחילת האירוע, סיכויי ההישרדות שלו גדלים במידה משמעותית.

התקף לב

 

התקף לב נובע מירידה בקצבזרימת הדם לשריר הלב. הסימפטומים של חולה שלקה בהתקף לב שונים מאלו של חולה שלקה בדום לב. אחד הסימנים הבולטים והשכיחים להתקף לב הינו לחץ הכתף השמאלית הכאב יכול גם להקרין לאזורים סמוכים כגון: לסת תחתונה, כתף ויד שמאל, ואפילו ליד ימין ולגב. במקרה של התקף לב החולה חש בדרך כלל כאב חזק ולוחץ באזור קדמת בית החזה. מיד אחריו יופיעו סימני הזעה, בחילה והקאה, קוצר נשימה ותחושה גוברת אצל החולה כי סופו קרב. בניגוד לדום לב, בזמן התקף לב החולה בדרך כלל אינו מאבד את הכרתו.

התקף לב שכיח יותר בחולים הלוקים ביתר לחץ דם, חולים מעשנים, שמנים, חולי סכרת סוכרת וחולים בעלי רמות שומנים גבוהות בדם. אורחות חיים הכוללים תזונה נכונה, מניעת עישון ופעילות גופנית עוזרים רבות לשמירה על מצבו התקין של הלב. דום לב לעומת התקף לב יכול להיגרם על ידי מגוון רחב של סיבות החל ממחלת לב, מחנק, טביעה, התחשמלות ומדי פעם בפעם לא נמצאת סיבה ברורה להתרחשותו.

הענקת עזרה ראשונה

ראשית על כל אדם להכיר את הסימנים המעידים על דום לב (התמוטטות פתאומית, איבוד הכרה, והפסקת נשימה ודופק). הפעולה המידית שיש לבצע היא ליצור קשר עם מגן דוד אדום בטלפון 101. מיד לאחר מכן יש להתחיל בפעולות החייאה בסיסית (הנשמה ועיסוי לב) ואם הנכם נמצאים במקום ציבורי הומה אדם יש להעניק טיפול ראשוני על ידי שימוש במכשיר החייאה חשמלי. השימוש במכשיר פשוט מאוד וכל אחד יכול להשתמש בדפיברילטור על מנת להציל חיים גם אם אינו בעל ניסיון. המכשיר עצמו בודק אם ישנה הפרעת קצב בלב וידריך את מעניק העזרה כיצד לפעול בצורה מדויקת. כאשר יגיעו לזירה כוחות מד”א יחלו פעולות החייאה מתקדמות להצלת חיים.

במקרה של התקף לב יש להזעיק עזרה ראשונה באופן מידי. מומלץ להושיב את המטופל ולדאוג בכל דרך להרגעתו. אם ניתן לתקשר עם החולה יש לברר האם ברשותו של תרופות למחלת לב. תרופות אלו (כמו גם תרופת אספירין) משמשות לדילול הדם ומונעות קרישת דם בתוך כלי הדם בלב. אם החולה מאבד את הכרתו יש להתחיל בפעולות החייאה באופן מידי

אולי יעניין אותך גם?

Need Help?

צרו עמנו קשר

מלאו פרטיכם ונחזור בהקדם

ימים לא פשוטים עוברים על כולנו

אריאל מדיק רוצה לחזק את כלל לקוחותיה!

קבלו מתנה על כל רכישה מהאתר!

מתנה דפיברילטור תיק עזרה ראשונה

ימים לא פשוטים עוברים על כולנו

אריאל מדיק רוצה לחזק את כלל לקוחותיה!

קבלו מתנה על כל רכישה מהאתר!

מתנה דפיברילטור תיק עזרה ראשונה